Onderwijsinnovatie is constant in beweging. De maatschappij verandert continu en onderwijsinstellingen moeten innoveren om hierbij aan te blijven sluiten. In het onderwijs draait innoveren altijd om het verbeteren van de kwaliteit (of kosten) van het onderwijs. Kwaliteit is een diffuus begrip, maar kan in deze context opgevat worden als effectiviteit, efficiëntie, productiviteit en aanpasbaarheid.
Onderwijsinnovatie brengt dus vernieuwing met zich mee en vraagt gedegen professionalisering van medewerkers. Want vernieuwingen binnen bestaande processen doorvoeren is altijd lastig en één van de grootste redenen waarom innovaties mislukken.
Innovatie moet aangestuurd worden van ‘bovenaf’, maar dient te ontstaan van ‘onderaf’. Dat klinkt tegenstrijdig, maar is van essentieel belang om onderwijsinnovatie succesvol te maken. Om veranderingen aan te brengen van ‘onderaf’ op een school, is het belangrijk zowel de medewerkers als studenten de ruimte te geven om verbeteringen aan te dragen, passend binnen de doelstellingen van de onderwijsorganisatie. Hierbij spelen directie en management een belangrijke en richtinggevende rol.
Om invulling aan onderwijsinnovatie te geven is het belangrijk om vast te stellen waarom je dat wilt. Een gedragen en gedeelde motivatie is noodzakelijk om succesvol te vernieuwen. Het begeleiden van alle bijkomende werkprocessen vraagt tijd en aandacht van onderwijsmanagement.
Neem contact op met Business Managers Lisette of Jorrit, via 030 –890 54 15 of office@plustalent.nl