icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Plustalent
Nieuws 04/08/2022

“Als Business Manager ben ik op zoek naar onderwijs-professionals in hart en nieren”

voortgezet onderwijs

Edwin Petersen is van huis uit opgeleid tot gymdocent op een middelbare school. Hij heeft verschillende functies in het onderwijs bekleed, zoals mentor, coördinator, teamleider en eindverantwoordelijk directeur. “Vanaf september ga ik starten als Business Manager bij PlusTalent, waar ik mij zal focussen op het voortgezetonderwijs (VO).”

“Als de interimmer vertrekt, is de basis op orde en kan er verder worden gebouwd”

In plaats van terugblikken kijken we vooruit in deze introductie, want er zit een duidelijk rode draad in de loopbaan van Edwin: “Het van de grond af opbouwen, dat vind ik interessant. Op mijn huidige school stond alles in het rood en dat heb ik samen met een fantastisch team collega’s naar het groen weten te trekken. Daar heb ik veel plezier in gehad. Ik kon grotendeels mijn eigen teams samenstellen en heb prettig met mensen gewerkt, die hart hebben voor het onderwijs. Echter, na een bezoek en goede kop koffie met Jorrit ging er iets kriebelen. Er zijn 9000 vo-scholen in Nederland en veel daarvan hebben een helpende hand nodig om ze in een stabiele richting te helpen. Het gevoel om nog breder te kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs zette me aan het denken.”

Het is aan Edwin besteed om deze scholen de helpende hand te bieden. “Ik denk dat ik in de laatste vijf jaren inzicht heb gekregen in hoe je een school moet opbouwen. De interimmers van PlusTalent zijn uitermate geschikt om die basis op orde te krijgen. Ze creëren rust, zijn analytisch sterk en werken met behoud van relaties. Niet direct saneren, maar juist met elkaar stappen zetten in de goede richting. Daarna is het tijd om een vaste eindverantwoordelijke te zoeken, de school is dan makkelijker over te dragen omdat er meer stabiliteit is van waaruit rustig verder gebouwd kan worden..”

Uitdagingen in het huidige onderwijs

“Er zijn veel uitdagingen in het vo-onderwijs. Je hebt niet alleen de grootstedelijke problematiek, maar ook op inhoudelijk vlak allerlei uitdagingen. Denk aan de doorlopende leerlijnen, die onderhevig zijn aan ontwikkelingen. Maar ook de coronacrisis die de digitale transitie heeft bevorderd. Ik zoek als Business Manager nu onderwijsprofessionals die daar op positieve en constructieve wijze, samen met het zittende personeel, mee aan de slag kunnen gaan om de school weer op orde krijgen. Onderwijsprofessionals die ontwikkelingen kunnen vormgeven en de school een fijne, prettige omgeving maken. Niet alleen voor personeel, maar juist ook voor de leerlingen. Met een leeftijd tussen de 12 en 18 jaar heb je een kwetsbare doelgroep te pakken. De school moet een veilige, stabiele omgeving voor ze zijn.”

Al deze ontwikkelingen vragen om kundige interimmers. “Een goede interimmer heeft een passie voor de mensen en voor het onderwijs an sich natuurlijk. Ik richt mij op ambitieuze mensen, die mensgericht te werk gaan. Ze werken oplossingsgericht, bieden stabiliteit en rust aan hun omgeving en zijn niet gelijk in paniek wanneer ze een chaos op de werkplek aantreffen. Sterker nog, dan komen ze juist in hun kracht! Doordat ze skills bezitten om met een analytische blik te kijken naar wat er misgaat, weten ze wat er noodzakelijk is om de school weer in balans te krijgen. Onze interim onderwijsmanagers zijn generalisten. Ze weten alles over onderwijs, management, financiën en personeel, het zijn echt duizendpoten in onderwijsland. Daarbij vinden ze het leuk om hun kennis en ervaring in te zetten binnen verschillende onderwijsdomeinen, scholen en in diverse regio’s. Dat is mooi, als je weet welke toon de muziek maakt.”

Van grootstedelijke problematiek tot digitale transitie

De basis op orde, dat is de kwaliteit van PlusTalent. “Bij ons zie je een unieke samenwerking tussen onderwijs en PlusTalent. Onze interim onderwijsmanagers krijgen een goede beloning voor dat wat ze heel goed kunnen. Ze zijn professionals, brengen kwaliteit en dankzij onze unieke midlanceconstructie, hebben ze ook vrijheid. Die vrijheid komt voort uit een stuk gedeeld ondernemerschap. Ze hebben de vrijheid van een ondernemer, maar dan wel met een vangnet. Onderwijsmensen zijn onderwijsdieren in hart en nieren, maar meestal niet zo salesgericht. Jezelf vermarkten, je eigen opdrachten zoeken en zichzelf neerzetten op een website, dat is niet hun voornaamste kwaliteit. Dit is juist onze core business: wij analyseren samen met de opdrachtgever hun hulpvraag tot in detail. Omdat we zelf uit het onderwijs komen (her)kennen we de complexiteit en uitdagingen die er liggen vaak snel. Daarnaast werken we inmiddels met veel scholen samen en hebben daardoor veel situaties al eerder meegemaakt of verholpen. Vervolgens zorgen we dat de juiste interim onderwijsmanager op de juiste plek terecht komt die past bij de opdracht en het DNA van de school.. Dat vraagt om een stuk maatwerk en tegelijkertijd is het een heel toekomstbestendig model.”

Ondanks dat Edwin al van de hoed en de rand weet, start hij pas in september. “Ik zou het geweldig vinden om over een paar jaar een groep met absolute topprofessionals uit het VO aan ons verbonden te hebben, die naamsbekendheid heeft. Dat mensen in het onderwijs weten dat als er een probleem is ontstaan, ze maar één ding nodig hebben en dat is een onderwijsprofessional van PlusTalent. Onze unieke groep onderwijsmanagers brengen die rust met zich mee, verzorgen kwaliteitswerk en dit alles met behoud van de relatie.”

“Voor die 9000 VO-scholen is er een eindverantwoordelijk directeur of schoolleider die een grote verantwoordelijkheid draagt. Je hebt dan vaak te maken met multidisciplinaire vraagstukken, zoals werving en selectie, HRM, financiën, onderwijs, maar de grootstedelijke problematiek is ook een belangrijk thema. Veel VO- organisaties hebben te maken met een veiligheidsprobleem, wat natuurlijk geen eenvoudige opdracht is om op te lossen. Om juist die unieke onderwijsprofessional te vinden, met de gevraagde karaktereigenschappen, is een uitdagende en mooie taak. Die onderwijsprofessionals met een groot probleemoplossend en analytisch vermogen, in staat zijn om draagvlak te creëren, anderen in hun kracht kunnen zetten en een groot uithoudinsgvermogen hebben, die ontvangen wij met open armen!” 

Overzicht nieuws

Op zoek naar interim-managers voor het vo, mbo en hbo? Neem contact op met PlusTalent!