icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij Leadership Talents
Klantcase

In gesprek over co-management met Yvonne Eijkenaar, Adjunct-directeur bij Albeda College Economie & Ondernemen

Yvonne

Wat zijn de ervaringen van Yvonne Eijkenaar, Adjunct-directeur bij Albeda College Economie & Ondernemen, met de inzet van co-management in haar onderwijsinstelling?

In welke situaties heb jij co-management via Leadership Talents ingezet de afgelopen jaren?

Ondersteuning van zittende onderwijsleiders
Wij hebben diverse keren gebruik gemaakt van co-management om onderwijsleiders te ondersteunen die zwaarbelast waren, waardoor veel belangrijke zaken bleven liggen. Hierbij is het van belang dat de onderwijsleider de regie behoudt, maar dat hij kan steunen op de brede ervaring van de interim-manager. Met diegene kan hij of zij sparren en de interim-manager houdt ook een spiegel voor. Een belangrijke voorwaarde voor het slagen van co-management is dat de zittende onderwijsleider hier open voor staat en dat het niet van boven is opgelegd.

Begeleiding aankomende onderwijsleiders
Daarnaast hebben wij een kweekvijver waar aankomende onderwijsleiders worden voorbereid op hun toekomstige rol. Het is dan heerlijk als een ervaren manager met hen meeloopt bij de opstart van hun nieuwe functie. Dat betekent niet dat hij of zij de hele dag aanwezig is, maar wel op vaste momenten. De interim-manager kan dan sturing geven aan de processen, sparringpartner zijn en ingrijpen indien nodig.

Ondersteuning teamontwikkeling
Co-management is ook geschikt voor teams die niet de ontwikkeling kunnen maken die ze moeten doormaken. Om ze toch zover te krijgen kan extra ondersteuning van een ervaren manager uitkomst bieden.

Hoe heb je co-management ervaren?

De managers die wij hebben ingezet voor dit doel brachten echt rust in het team, voor een directeur is dat erg prettig om te ervaren. De co-manager pakt de procesmatige zaken goed aan. Je merkt ook dat de pijlen die vaak op een onderwijsleider worden afgeschoten, niet zo snel meer op hem worden gericht omdat er een stevige manager naast staat. Het team ervaart zo’n proces ook positief.  Het is wel belangrijk dat je als directeur goed contact hebt met de co-manager, zodat je aangehaakt blijft met wat er speelt.

Een ervaren manager met als taak co-management komt van buitenaf, heeft een frisse blik én is in de positie om scherpe vragen te stellen. De toegevoegde waarde van zo’n tijdelijke rol in het MT ervaar ik ook als groot, het is vaak een verbindende factor. Wat hij of zij observeert en reflecteert op de organisatie is voor ons als directie natuurlijk heel waardevol. Daarbij kan hij meerdere onderwijsleiders tegelijk begeleiden.

Zie je nog extra voordelen in dit corona-tijdperk?

Dat is best een moeilijke vraag, ik zie in ieder geval geen nadelen. Co-management zal uiteraard op de ondersteuning worden gericht en minder op het totaalproces. Deze manager zal nog meer de coach zijn van de onderwijsleider en wat minder contact hebben met de teamleden.

Na deze eerste fase van de crisis is het moment aangebroken dat er een grote kwaliteitsslag moet worden gemaakt waar de interim- manager ook een grote bijdrage in kan leveren. De werkverdeling is een issue, maar ik vind dat de meeste aandacht nu moet uitgaan naar onderwijsontwikkeling en de didactiek binnen blended-learning.  

Interviews met onze klanten

Op zoek naar interim-managers voor het vo, mbo en hbo? Neem contact op met Leadership Talents!